سعید کراماتی

پدر و همسر

مهندس

مدرس دانشگاه

مدیر سایت

0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

سعید کراماتی

پدر و همسر

مهندس

مدرس دانشگاه

مدیر سایت

نوشته بلاگ

مفهوم ارزش چیست؟ (یادگیری امروز!)

آبان ۳, ۱۴۰۲ عمومی
مفهوم ارزش چیست؟ (یادگیری امروز!)

امروز ۳ آیان ۱۴۰۲ و دقیقا ساعت ۱۲ و ۷ دقیقه هست و طبق برنامه سازمان نظام مهندسی فارس، قرار بود در همایشی به صورت آنلاین شرکت کنم! سرعت سرور این همایش به شدت پایین است و برای اینکه وقتم تلف نشود، از فرصت استفاده کرده و سایت متمم را باز کردم!

موضوعی که مدتها دوست داشتم درباره اش مطالعه کنم ولی وقت اجازه نمیداد را باز کرده و شروع کردم به یادگیری!

خب برویم سراغ اصل موضوع!

ارزش و ارزش آفرینی!

بارها در مورد ارزش به صورت پراکنده مطلب خوانده بودم! اما تصمیم گرفتم اینبار طبق برنامه سایت متمم در مورد موضوعات MBA به صورت متمرکز مطالعه کنم!

مبحثی که انتخاب کردم ارزش بود!

بیایید مطالبی که دستگیرم شده را با هم به اشتراک بگذاریم!

ارزش اصلا یعنی چه؟

اگر از لحاظ لغوی به کلمه نگاه کنیم، یعنی به معنی ارزشمند بودن یا ارزیدن چیزی است! یعنی مثلا مورد الف آنچنان برایم ارزش دارد که حاضرم مورد ب را کنار بگذارم!

اما صرف معنی لغوی به دردمان نمی خورد! پس برویم سراغ معنای دیگر ارزش!

ارزش اخلاقی!

ارزش اخلاقی آن چیزی است که مبنا یا چارچوب ما برای تصمیم گیری هایمان است! مثلا صداقت یا خانواده!

اما نکته مهم این است که جایی ارزش اخلاقی با هم تضاد هم دارد! بیایید برایتان مثال بزنم! فرض کنید می خواهید در یک شرکت فعالیت کنید که به شغلش نیاز دارید و امنیت شغلی برایتان ارزش است!

از طرفی نمی خواهید با عوامل فساد هم در ارتباط باشید! اینجا جنگ بین دو ارزش رخ می دهد! ارزش امنیت شغلی و فاصله گرفتن با فساد!

چه تصمیمی میگیرید؟!!

ارزش به کارگیری

مفهوم ارزش بکارگیری این است که این خدمت یا محصولی که عرضه می شود چه کارایی برای من دارد! طبیعی است که این کارایی برای هر فرد متفاوت بوده و بنابراین ارزش به کارگیری هم متفاوت است!

مثلا یک نفر به مسافرت می رود و برای خودش هتل ۵ ستاره را انتخاب می کند! از نظر این فرد ۵ ستاره بودن هتل برایش می ارزد. چون می خواهد کاملا به او خوش بگذرد و استراحت کند. اما فرد دیگری به خودش می گوید که من نمی خواهم وقت زیادی را در هتل بگذرانم پس هتل ۳ ستاره برایم کفایت می کند! برای این فرد هتل ۳ ستاره ارزش به کارگیری بیشتری دارد!

ارزش مبادله ای!

ارش مبادله ای همان قیمت کالا یا خدمات است! قیمتی که برای کالا یا خدمات انتخاب می کنیم را به عنوان ارزش مبادله ای مطرح می کنیم که این مورد فقط به ارزش به کارگیری وابسته نیست! عوامل دیگری همچون عرضه و تقاضا نیز بر ارزش مبادله ای یا قیمت تاثیرگذار هستند!

ارزش افزوده

اسم ارزش افزوده که می آید یاد مالیات بر ارزش افزوده می افتیم!

اما اگر می خواهیم به صورت دقیق مطرح کنیم ارزش افزوده را می توان از دو دیدگاه بررسی کرد! ارزش افزوده از دید عرضه کننده و یا از دید خریدار:

ارزش افزوده از دید عرضه کننده:

در این حالت به تفاوت قیمت فروش و بهای عوامل تولید ارزش افزوده گفته می شود! (یعنی فرض کنید کالایی به ارزش ۱۵۰۰۰ تومان فروخته شده، بهای عوامل تولید آن ۱۰۰۰۰ میباشد. پس ارزش افزوده آن می شود ۵۰۰۰ تومان!)

ارزش افزوده از دید خریدار:

خریدار برای اینکه کالایی را انتخاب کند، قیمتی به صورت ذهنی روی آن می گذارد. فرض می شود که این قیمت در حالتی است که فقط یک عرضه کننده آن کالا را ارائه کرده! به این قیمت می گویند ارزش ذهنی! 

حال قیمتی که این کالا در واقعیت عرضه می شود هم مشخص است! به تفاوت بهای ارزش ذهنی و قیمت عرضه شده واقعی، ارزش افزوده از دید خریدار گفته می شود!

به این عکس دقت کنید. احتمالا مفهوم را به خوبی متوجه خواهید شد!

 

و به صورت کلی ارزش آفرینی یعنی با هزینه ای که مشتری پیش از این پرداخت میکرده، نیازش در سطح بهتری تامین گردد یا اینکه همان نیاز با بهای کمتری تامین شود!

برچسب ها: