سعید کراماتی

پدر و همسر

مهندس

مدرس دانشگاه

مدیر سایت

0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

سعید کراماتی

پدر و همسر

مهندس

مدرس دانشگاه

مدیر سایت

نوشته بلاگ

سفرنامه های منصور ضابطیان

آذر ۹, ۱۴۰۱ عمومی
سفرنامه های منصور ضابطیان

شیوه قصه گویی را که بلد باشی، می توانی محصولات فرهنگی جذابی را ارائه کنی. منصور ضابطیان از قبیل افرادی است که به خوبی قصه گویی را بلد است. می تواند بینندگان، شنوندگان و خوانندگان محصولاتش را پای کتاب ها و برنامه هایش میخ کوب کند. آن زمانی که مصاحبه با افراد مشهور سیاسی و فرهنگی، گفت و گوهای بسیار رسمی و اتو کشیده ای بود، منصور ضابطیان در انتهای مصاحبه هایش از آن ها می پرسید : اگر یک زرافه داشتید چکار میکردید و یا اگر سوسمار بودید چه میکردید؟! مصاحبه هایی که اغلب جذاب و پر خواننده بود. بعدها نوشته هایش را در مجله دوست داشتنی چلچراغ دنبال می کردم. مجله ای که مطالبش نو بود و شباهتی با دیگر مجله های دوران خودش نداشت. او و محمد صوفی رادیو هفت را که ساختند، در قاب تلویزیون هم داستان سرایی می کردند. این برنامه آیتم هایی داشت که در همگی قصه گویی جنبه بارز آن ها بود. رادیو هفت در شبکه آموزش پخش می شد، شبکه ای که چندان برای بینندگان آشنا نبود ولی این تیم کاربلد شبکه را معروف کردند. تا جایی که بعد از اتمام این برنامه، بسیاری شبکه آموزش را هم از یاد بردند. این ها را گفتم که برسم به کتاب هایش. منصور ضابطیان علاوه بر اینکه برنامه ساز خوبی است، جهانگرد فوق العاده ای نیز هست. کتاب هایش خلاصه ای است از سفرنامه هایی که رفته. باز هم با نثر روان و ساده و تکنیک قصه گویی جذابیتی دو چندان برای خوانندگان ایجاد کرده. اولین کتابش را با اسم مارک و پلو نوشته است. جالب است بدانید که دلیل انتخاب نام کتاب، ویژگی فرهنگی ما ایرانی هاست! او در کتاب و مصاحبه هایش می گوید ایرانی ها هر وقت پایشان به خارج می رسد دنبال دو چیز می روند. اجناس مارک دار و پلو. پلو در بسیاری از کشورها به اندازه ایران مصرف نمی شود و ما ایرانی ها خیلی زود دلمان برایش تنگ می شود! و از اینروست که نام کتابش را گذاشته مارک و پلو.

 

ویژگی خاصی که کتابهایش نسبت به دیگر سفرنامه ها دارد، رویکرد فرهنگی او به کشورهایی است که رفته. اعتقاد دارد با اینهمه تکنولوژی، پیدا کردن مکان های دیدنی شهر و کشورها، در حد تایپ کردن نام آنها در گوشی یا کامپیوترتان زمان می گیرد. اما آشنا شدن با فرهنگ مردمانش راهی جز ارتباط و زندگی با آنها ندارد. سعی کرده در کتابهایش این روابط انسانی را به تصویر بکشد و در جای جای کتابش نگاه فرهنگیش مشهود است. او سفر را لازمه زندگی می داند و همیشه در کتابهایش می نویسد مردم جهان آن چنان که فکر می کنیم متفاوت نیستند. او تا به امروز ۵ کتاب سفرنامه نوشته که سه کتاب اولش با نام های مارک و پلو، مارک دو پلو و برگ اضافی سفرنامه هایی است از چند کشور مختلف. کشورهای همچون ایتالیا، فرانسه، اتریش، اسپانیا، لبنان، آمریکا، کره جنوبی، هلند، یونان، برزیل، عراق، ارمنستان، هندوستان و چند کشور دیگر. کتاب ها را که می خوانید امکان ندارد به فکر سفر خارج از کشور نیفتید.
کتاب بعدیش را اختصاص داده به کشور کوبا. کوبا آنچنان کشور جذابی بوده که کل کتابش را به آن اختصاص داده است. او به هاوانا، ترینیداد و وینالس سفر کرده و با مردمش به گفتگو نشسته است. این کتاب را سباستین نام گذاری کرده و آخرین کتاب چاپ شده اش به نام چای نعنا را در مورد مراکش نوشته و باز هم با رویکرد فرهنگی و روابط بین انسانها به این کشور نگاه کرده است. او در این کتاب از کازابلانکا می گوید و فیلم معروفش. از شغل های عجیب و غریب مراکشی ها و حتی از بگو مگوهایی که با راننده های تاکسی داشته.
نثر منصور ضابطیان بسیار ساده و صمیمی است و همین مساله باعث راحتی خواننده می شود. آن چنان راحت و روان است که همیشه از به پایان رسیدن کتابهایش ناراحت می شوم.
کتاب های او توسط نشر مثلث منتشر می شود.
پیشنهاد جذاب من این است که حتما کتاب هایش را بخوانید و لذت ببرید.

سعید کراماتی

چاپ شده در نشریه پیام اوز

برچسب ها:
درج دیدگاه